Dialoginen johtaminen
ESPOOLAISREXIT olivat muutama vuosi sitten Dipolissa opettelemassa parempaa, dialogista johtamistapaa. Stagelle nousi dosentti Pauli Juuti.
- Johtaminen kehkeytyy erilaiseksi erilaisissa konteksteissa ja erilaisiin päämääriin pyrittäessä, Juuti kertoi. Päämäärien tulisi olla sellaisia, että niissä voi onnistua. Johtaminen on vaikea käsite. Se ei ole henkilössä. Omilla ominaisuuksilla ei pärjää. Tyyli se ei ole. Tilanne on tärkeä, mutta tilannekuvauskaan ei riitä....
Dialogin käsite
PIENEN tauon pohdimme pienissä ryhmissä, mitä dialogisuus merkitsee. Kerroimme koonnassa toisillemme, että dialogi = toisen mielipiteen kuuntelemista, arvostamista, aitoa kuuntelemista (ei itsekeskeistä), vuorokuuntelua ennen päätöksentekoa, yhteisen, laajemman ymmärryksen luomista (ei voittamista). Yhdessä puhumista, läpi puhumista, vastavuoroista ajatusten vaihtamista...
Juuti reflektoi myös keinoja: erilaistakaa kokouksia. Dialoginen johtaminen on aina demokraattista.
Dialogisuus on myös tasapainoa yhteisöllisyyden ja yksilön välillä.
Lisää kysymyksiä tuli: Mitä dialoginen johtaminen voisi tarkoittaa kouluelämässä? Sisältö, edut, haasteet?
Meidän ryhmämme mielestä dialogisuudessa oli kyse oli pedagogisesta filosofiasta, joka vaatii myös rakenteita. Sen tulee läpäistä kaikki tasot. Konkreetisti se tarkoittaa: Kyselyjä. Keskusteluja. Rexin tunteja. Dialogisuus ei saa olla vain vuorovaikutusta. Kaksisuuntaisen kommunkikaation tulee myös johtaa päätöksiin. Dialogisuuden etuja ovat voimaannuttaminen ja mm. viisaammat päätökset. Haasteiksi koimme sen, seisommeko me (kaikki tasot) sanojemme takana. Tarvitaan aikaan...
Muiden ryhmien esityksista voi poimia seuraavia ajatuksia: Dialogisuutta ovat mm. johtoryhmä, kaksi apulaisrexiä.
PAULI Juuin mukaan dialoginen johtaminen ei ole johtamisen valtavirta. Moni johtaja haluaisi olla sellainen, mutta ajautuu eri syistä muualle mm. pelolla johtamiseen ja vetäytymällä johtamiseen.
Johtajan rooli on muuttumassa yhä enemmän valmentajan rooliksi. Opettajalla on ongelma. Dialoginen johtaja on avuksi. Hän johtaa kysymällä. Kysyminen avaa - Vastaaminen sulkee. Dialoginen johtaminen on läpinäkyvää. Kaikki tieto on saatavilla. Ei ole salaista elämää. Vastakohtana ovat vaietut asiat. Dialoginen johtaminen on eettinen tehtävä. Se vaatii johtajalta esimerkillisyyttä,.
Dialogi ei kannata Juutin mukaan selkeissä asioissa. Niissä puree substanssijohtaminen. Se kannattaa
epäselvissä kannattaa.
- Johtaminen kehkeytyy erilaiseksi erilaisissa konteksteissa ja erilaisiin päämääriin pyrittäessä, Juuti kertoi. Päämäärien tulisi olla sellaisia, että niissä voi onnistua. Johtaminen on vaikea käsite. Se ei ole henkilössä. Omilla ominaisuuksilla ei pärjää. Tyyli se ei ole. Tilanne on tärkeä, mutta tilannekuvauskaan ei riitä....
Dialogin käsite
PIENEN tauon pohdimme pienissä ryhmissä, mitä dialogisuus merkitsee. Kerroimme koonnassa toisillemme, että dialogi = toisen mielipiteen kuuntelemista, arvostamista, aitoa kuuntelemista (ei itsekeskeistä), vuorokuuntelua ennen päätöksentekoa, yhteisen, laajemman ymmärryksen luomista (ei voittamista). Yhdessä puhumista, läpi puhumista, vastavuoroista ajatusten vaihtamista...
Juuti reflektoi myös keinoja: erilaistakaa kokouksia. Dialoginen johtaminen on aina demokraattista.
Dialogisuus on myös tasapainoa yhteisöllisyyden ja yksilön välillä.
Lisää kysymyksiä tuli: Mitä dialoginen johtaminen voisi tarkoittaa kouluelämässä? Sisältö, edut, haasteet?
Meidän ryhmämme mielestä dialogisuudessa oli kyse oli pedagogisesta filosofiasta, joka vaatii myös rakenteita. Sen tulee läpäistä kaikki tasot. Konkreetisti se tarkoittaa: Kyselyjä. Keskusteluja. Rexin tunteja. Dialogisuus ei saa olla vain vuorovaikutusta. Kaksisuuntaisen kommunkikaation tulee myös johtaa päätöksiin. Dialogisuuden etuja ovat voimaannuttaminen ja mm. viisaammat päätökset. Haasteiksi koimme sen, seisommeko me (kaikki tasot) sanojemme takana. Tarvitaan aikaan...
Muiden ryhmien esityksista voi poimia seuraavia ajatuksia: Dialogisuutta ovat mm. johtoryhmä, kaksi apulaisrexiä.
PAULI Juuin mukaan dialoginen johtaminen ei ole johtamisen valtavirta. Moni johtaja haluaisi olla sellainen, mutta ajautuu eri syistä muualle mm. pelolla johtamiseen ja vetäytymällä johtamiseen.
Johtajan rooli on muuttumassa yhä enemmän valmentajan rooliksi. Opettajalla on ongelma. Dialoginen johtaja on avuksi. Hän johtaa kysymällä. Kysyminen avaa - Vastaaminen sulkee. Dialoginen johtaminen on läpinäkyvää. Kaikki tieto on saatavilla. Ei ole salaista elämää. Vastakohtana ovat vaietut asiat. Dialoginen johtaminen on eettinen tehtävä. Se vaatii johtajalta esimerkillisyyttä,.
Dialogi ei kannata Juutin mukaan selkeissä asioissa. Niissä puree substanssijohtaminen. Se kannattaa
epäselvissä kannattaa.
Kommentit
Lähetä kommentti