Kuka Martti Hellström?

Päivitetty 30.5.2017

Olen Martti Hellström,  62-vuotias espoolainen, espoolaisen Auroran alakoulun entinen pitkäaikainen rehtori, opetusneuvos ja KT.  Olin virkatöissä opetusalalla 37 vuotta  ja  niistä rehtorina 25.

Valmistuin Helsingin OKL:lta  luokanopettajaksi vuonna 1977.  Kasvatustieteen väitöskirjani (2004) käsitteli koulujen kehittämishankkeissa viisaaksi osoittautunutta  muutosotetta. 

Oman työni ohessa  päätoimitin Luokanopettajaliiton julkaisemaa Luokanopettajalehteä  vuodesta 1994  vuoteen 2013. Niinikään vedin 24 vuotta  "Luokanopettajan päiväkirjaa" tuottanutta työryhmää.

Järjestökokemusta minulla on ennen muuta Luokanopettajaliitosta ja OAJ:sta. Olin kaksi kautta OAJ:n valtuuston jäsen.

Minulla on ollut myös etuoikeus olla mukana useassa oppimateriaalityöryhmässä tuottamassa oppikirjoja  äidinkieleen, historiaan, kansalaistaitoon ja uskontoon sekä oheismateriaalia mm. terveys- ja sanomalehtikasvatuksen sekä  aihekokonaisuuksien opetuksen tueksi.

Kuulun Suomen  tietokirjailijoihin. Merkittävimmät  julkaisuni ovat  PS-Kustannuksen julkaisemat "Sata sanaa opetuksesta" (2008) ja sen sisarteos "Sata sanaa kasvatuksesta" (2010),  vuonna 2015 julkaistu yhdessä Timo Kettusen kanssa toimittamani teos "Erkki Kangasniemi - kovan pelin taktikko,  teos "Opitaan yhdessä"(2015) , jonka muina kirjoittajina ovat Peter Johnson, Asko Leppilampi ja Pasi Sahberg,  vuonna 2016 on ilmestynyt  opetusneuvos Atso Vilkkijärven muistelmat ” Usein ensimmäisenä”  sekä ”Opettajan oma didaktiikka”- kirja, jonka tekijäryhmään kuuluvat lisäkseni Riitta Jyrhämä, Pertti Kansanen ja Kari Uusikylä ja joka tuli painosta ulos joulukuussa 2015ö

Olen kouluttautunut vuosina 2004-2005 Opekossa oppilaitosjohdon kouluttajaksi ja Microsoftin
PiL-hankkeessa Fullan-fasilitaattoriksi. Olen saanut johtaa neljää Opekon pitkäkestoista uusille rehtoreille tarkoitettua peruskoulutusohjelmaa. Olin Suren Pro Rexi - 2015-koulutuskiertueen pääkouluttaja. Opetusharjoittelua olen ohjannut sekä kenttäkouluilla että harjoittelukoululla. Johtajuus-teeman lisäksi olen käynyt puhumassa viime vuosina mm. seuraavista tärkeistä asioista:
  • esteettinen eheyttäminen/koulun taidekasvatus
  • kaikille yhteinen koulu/yhteisöllisyys koulussa kodin ja koulun yhteistyö
  • kerhotoiminta
  • kodin ja koulun yhteistyö
  • koko koulun näytelmät
  • koulun kehittämistoiminta
  • muutoksen hallinta
  • opettajuus yhteisöllisessä koulussa
  • retoriikan aakkoset
  • ryhmäintegraatio 
  • sijaisopettajakoulutus
  • suomalainen didaktiikka
  • teatteripedagogia
  • turor-opettaja
  • tulevaisuuden koulu/tulevaisuuskasvatus
  • työssä jaksaminen
  • vsop-joustavat järjestelyt
  • yhteisöllisyys koulussa 
Minulla on vaimo ja kolme aikuista lasta. Rakkaimmat harrastukseni ovat kouluteatteri, opettajabändi ja vespailu.

Minut tavoittaa kätevimmin sähköpostitse  martti.hellstrom (at) iki.fi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen johtaminen- mitä se on?

Onko pedagoginen johtaminen katoamassa