3. Hallinnon kenttä
![]() |
Rehtori voi joutua myös vastuuseen virkansa vuoksi. |
” Rehtori edustaa myös yhteiskunnallista tahtoa. Hän perehtyy koululle asetettuihin tavoitteisiin ja tekee aktiivisesti yhteistyötä hallinnon kanssa myös siihen vaikuttaen. Tarvittaessa rehtori on myös merkittävä koulupoliitikko.”
LÄHDE: Hämäläinen, K.,Taipale, A., Salonen, M., Nieminen, T. & Ahonen, J. (2002). Oppilaitoksen johtaminen. Helsinki: WSOY
….
TÄLLÄ kentällä avainsanoja ovat mm. byrokratia, järjestyssäännöt, kurinpitokeinot, oppivelvollisuus, salassapitovelvollisuus, suunnitelmat, toimituskirjat, toimivalta, valitusoikeus, valvonta, viranomainen, virka, virkarikos, virkavelvollisuudet, virkavastuu...HALLINTO on poliitikan toimeenpanon edellytysten luomista. Koulu rahoitetaan Suomessa julkisin varoin. Koulunkäynti (oppivelvollisuus) on kansalaisvelvollisuus- ja samalla oikeus yhteiskunnalliseen hyvään. Yksittäinen koulu on yksi osa (koulutus)politiikan komentoketjua. Oppilas on tällä kentällä opetuspalveluihin oikeutettu kansalainen.
Koulussa on tästä näkäkulmasta kahdenlaista toimintaa: hallintoa ja tosiasiallista toimintaa.
Kouluntasolla hallinto on hallinnollisia päätöksiä ja yksikön toiminnan ohjaamista niin, että siinä noudatetaan hyvän hallinnon periaatteita. Sen mitä koulussa tehdään, tulee olla lainmukaista, oikeudenmukaista, kansalaisia tasa-arvoisesti kohtelevaa jne.
Olen määritellyt hallinnon kentän näkökulmasta, julkisena palvelulaitoksena hyvän koulun seuraaavasti:
”Julkisena palvelulaitoksena koulussa oppilaat ja heidän huoltajansa saavat heille säädöksissä luvatun mukaisen opetuksen ja muut palvelut. Heitä kohdellaan kohteliaasti. Toiminta on johdonmukaista ja ennustettavaa. Palvelut järjestetään asiallisesti, oikeudenmukaisesti, tasapuolisesti ja viivytyksettä. Koulupalvelut ovat luvatun tasoisia, ja koulut turvallisia. Säädöksiä ja normeja noudatetaan. Virkatehtävät hoidetaan tunnollisesti. Asiakirjat ja arkistot ovat moitteettomassa kunnossa. Virkavastuu oppilaista kannetaan kunnialla.”
Tämän osaamisalueen haasteita mm.
- hallinnolliset taidot
- lainsäädännön tuntemus
- virkasvastuuosaaminen
- politiikan lukutaito
- turvallisyysosaaminen
- hankintaosaaminen
![]() |
Koulun on varauduttava myös tulipaloon. Kuvassa harjoitellaan poistumista. |
- Koulutuspolitiikka on aina osa laajempaa yhteiskuntapolitiikkaa. Tässä linkissä Elvis Presleyn In the Ghetto-biisistä tehty pysäyttävä video.
Pohdittavaa
1. Millaiseksi arvioisit oman koulusi hallinnon?
2. Mitkä ovat suurimmat haasteet?
Lisätietoa:
Byrokratiamalli
Max Weber (1864-1920) loi ns. byrokratiamallin. Malli oli rationaalinen: Ennalta määritellyt säännöt ja menettelytavat korvasivat tunteen, perinteet ja peukalosäännöt. Virkoihin vaadittiin koulutus ja pätevyys. Weberin byrokratiamalli elää yhä monessä mielessä.
Hallinnollinen koulukunta
Ranskalainen Henri Fayol (1841- 1925) loi hallinnollisen koulukunnan. Tässä ajattelussa hierarkia tai komentoketju olivat organisaation selkäranka. Toiminnassa tärkeitä olivat työnjako, kuri ja esimiehen auktoriteetti. Fayolin ajattelu yleistyi 1920-luvulla. Hän määritteli johtamisen suunnittelun, toteutuksen ja valvonnan kehäksi. Tässä ajattelussa suunnittelua ja valvontaa ei erotettu organisatorisesti toteuttamisesta. Fayolin ajattelu näkyy yhä mm. tavoitejohtamisessa.Johtaja valvoi, että asiat sujuvat sääntöjen ja toimivallan puitteissa.
Lisätietoa:
Byrokratiamalli
Max Weber (1864-1920) loi ns. byrokratiamallin. Malli oli rationaalinen: Ennalta määritellyt säännöt ja menettelytavat korvasivat tunteen, perinteet ja peukalosäännöt. Virkoihin vaadittiin koulutus ja pätevyys. Weberin byrokratiamalli elää yhä monessä mielessä.
Hallinnollinen koulukunta
Ranskalainen Henri Fayol (1841- 1925) loi hallinnollisen koulukunnan. Tässä ajattelussa hierarkia tai komentoketju olivat organisaation selkäranka. Toiminnassa tärkeitä olivat työnjako, kuri ja esimiehen auktoriteetti. Fayolin ajattelu yleistyi 1920-luvulla. Hän määritteli johtamisen suunnittelun, toteutuksen ja valvonnan kehäksi. Tässä ajattelussa suunnittelua ja valvontaa ei erotettu organisatorisesti toteuttamisesta. Fayolin ajattelu näkyy yhä mm. tavoitejohtamisessa.Johtaja valvoi, että asiat sujuvat sääntöjen ja toimivallan puitteissa.
Kommentit
Lähetä kommentti